Nog geen bandnaam is bekend, maar toch is Lowlands 2012 al uitverkocht. Binnen twee uur. Als organisator zou ik me de ballen uit mijn broek lachen. Hoeven we toch niet die dure publiekstrekker te contracteren en kunnen we flink wat geld besparen. Natuurlijk zullen ze dat niet doen, maar het zegt alles over de festivals van tegenwoordig. Het lijkt wel een familietripje naar De Efteling. De sfeer is zo goed en het is er altijd gezellig. Lowlands. Even wat cultuur opsnuiven. Welke cultuur? Maakt niet uit. Als het maar gezellig is. Het gaat helemaal niet meer om de muziek. Die is bijzaak geworden. Zelfs als Jantje Smit op komt treden is het allemaal prima. Camp. Gezellig. Sfeertje. Ongetwijfeld zullen er ook weer heel wat opkopers in het bezit van kaartjes zijn gekomen, via geronselde studenten. Als ik een kijkje neem op de sites van de diverse doorverkoopadressen, zie ik dat er al passepartouts worden aangeboden ver boven de oorspronkelijke prijs. Festivals zijn big business. De muziek verschuift steeds verder naar de achtergrond. Als liefhebber wil ik een keuze kunnen maken op grond van de artiesten die komen. Als ik een overzicht heb, bepaal ik welk festival het beste bij mijn muzieksmaak past. Die tijd is voorbij. Blind bestellen is het devies. Anders grijp je ernaast en dien je in tweede instantie fiks boven de gewone prijs te betalen. De voorverkoop voor festivals als deze zou pas moeten beginnen als de contouren van het programma bekend zijn. Ben benieuwd of het dan ook binnen twee uur uitverkoopt. Ik ken namelijk te veel mensen die de afgelopen jaren noodgedwongen een kaartje bemachtigden en later enigszins teleurgesteld waren over het uiteindelijke programma. Ik ga dit jaar dan maar gezellig naar de dorpscamping en neem mijn eigen bier en muziek mee.