A Reminiscent Drive – Mercy Street


Iedereen heeft ondertussen natuurlijk al lang Shazam of een vergelijkbare app op zijn smartphone staan. Nut en noodzaak van dit tooltje hoeft dan ook niet uitgelegd te worden. Er zijn tijden dat je het niet gebruikt, tot het moment dat je ergens bent en een nummer hoort dat je niet thuis kunt brengen. Dit overkomt me in een strandtent te Hoek van Holland. Sowieso valt de hele avond al de geslaagde muziekkeuze op. Een mengeling tusen Deep House en Lounge. Alhoewel die laatste term tegenwoordig vooral een negatieve lading heeft. Underworld, Massive Attack, Laurent Garnier en zelfs The Echelon Effect komen langs. Ineens is daar een track die ik niet herken, maar die me meteen grijpt. Eens kijken of Shazam me verder kan helpen. Na even luisteren geeft de app Two Sides To Every Story van A Reminiscent Drive op. Afkomstig van het album Mercy Street uit 1997. Jay Alansky is de man achter A Reminiscent Drive. Hij wordt vaak in het hokje van de Dark Ambient en de Elektro geplaatst en brengt al sinds de jaren negentig met enige regelmaat instrumentale muziek uit. Mercy Street is uitgebracht op F Communications. Het label waar ook Laurent Garnier zijn platen uitbrengt. Alhoewel op het eerste gehoor vooral de factor relax op de voorgrond wordt geplaatst, maakt True Love duidelijk waarom ook Dark Ambient op deze plaat van toepassing is. Spannend en mysterieus. In Footprints worden Ambient en piano met elkaar gecombineerd. Two Sides To Every Story zou niet misstaan als een thema voor een film. Wellicht is het zelfs al eens daarvoor gebruikt. Voor mij is dit nummer nu voor altijd gekoppeld aan onze eigen soundtrack, die een memorabele avond aan het strand van Hoek van Holland in beeld brengt.

Plaats een reactie