RY X – Dawn


Singer-songwriter RY X debuteert drie jaar geleden met de EP Berlin. Vervolgens richt Ry Cumings zich samen met collega’s op projecten waarin hij elementen uit de Dance en de Elektro verwerkt. Eerst met The Acid, daarna met The Howling. Op het debuut Dawn heeft hij beide muzikale werelden op een knappe manier met elkaar verweven. Het leidt tot vaak intieme liedjes die treffend van accenten worden voorzien. Qua sfeer wel wat weghebbend van een uitgeklede versie van Talos. Shortline opent met een rustige basis op keyboards, waarna Cumings met zijn falsetstem het bal opent. Piano en strijkers kondigen vervolgens een subtiele beat aan, toewerkend naar een aangename climax. Uiteraard staat ook Berlin op dit debuut. Hierdoor wordt vooral aangetoond dat RY X sindsdien flinke stappen heeft gezet. Het lijkt niet echt te passen bij de rest van het materiaal. Dit geldt zeker niet voor The Howling. Een nummer dat eerder al een plek krijgt op het album van de gelijknamige band. In nummers als Beacon en Lean demonstreert Cumings ook goed overweg te kunnen met een bombastische climax. Met gitaar en strijkers fabriceert hij subtiele muren van geluid. Overal is terug te horen dat de nummers van Cumings zijn geboren achter zijn piano. Of hangend op de bank met zijn akoestische gitaar. Vervolgens weet hij er in de studio heel veel spannende zaken aan toe te voegen. Deliverance is daar het mooiste voorbeeld van. Startend met alleen piano, waarna de vocalen invallen. Een perfecte opener voor een televisieserie die nog niet gemaakt is. Een zachte beat trekt je vervolgens verder het nummer in, waarna elektronische accenten het refrein verder vormgeven. Met Dawn levert deze Australische Singer-songwriter een prima debuut af.

Plaats een reactie