Terwijl menigeen nog wacht op de volgende plaat van Tool, houdt zanger Maynard James Keenan zich de laatste jaren bezig met A Perfect Circle en vooral met zijn eigen project Puscifer. Een band waarin hij de enige constante factor is en die live is uitgegroeid tot een act waarin beeld en geluid elkaar continu tegen lijken te spreken. Hetzelfde geldt voor de hoes van deze plaat. Alsof Maynard bewust kortsluiting in je hoofd wenst te creëren. De muziek is echter onmiskenbaar Keenan en ligt in het verlengde van het werk dat hij maakt met A Perfect Circle. Met Puscifer gaat hij nog subtieler te werk en is er hier en daar zelfs ruimte voor wat elektronika. Het wat meer gas terugnemen, komt de dynamiek en de spanning enorm ten goede. Smoke and Mirrors illustreert dat het treffendst. Dankzij deze aanpak, onder je huid kruipend. In The Remedy lijkt de zanger het beste van alle eerder genoemde bands te willen combineren, waardoor je in het het middenstuk ineens zelfs de geest van de band ontwaart waar hij al jaren niet meer naar omkijkt. In het titelnummer gaat het gas er echt even op. Vanwege de eendimensionaliteit meteen ook het minst interessante nummer van de plaat. Op het gehele album blijven de melodieën onmiskenbaar het handelsmerk van Keenan. Nog steeds pakkend. Opvallend zijn de vocalen van Carina Round. Haar tweede stem is een fraaie tegenhanger. De vocalen van Keenan perfect aanvullend. Vooral in opener Galileo enorm tot de verbeelding sprekend. Met Conditions Of My Parole revancheert Puscifer zich in 2011 voor het tenenkrommende debuut. Money Shot is de overtreffende trap.