Velen zullen bij Jean-Michel Jarre meteen denken aan de gemakkelijk in het gehoor liggende elektronische muziek, waarmee hij vaak hoog in de hitlijsten weet te belanden. Daarmee doe je hem tekort. Los van het feit dat de singles niet altijd representatief zijn voor zijn platen, bevat de carrière van Jarre ook momenten dat hij juist het experiment opzoekt. In 1984 verrast hij vriend en vijand met Zoolook. Een album met elektronisch bewerkte samples van menselijke stemmen uit meer dan twintig talen. In 1990 experimenteert hij op Waiting For Cousteau voor het eerst op overtuigende wijze met Ambient. En nu is er Amazônia. De soundtrack bij de expositie van filmmaker en fotograaf Sebastião Salgado, die zes jaar lang door het Amazonegebied in Brazilië reisde. Met als doel om zowel het bos, de rivieren, de bergen als de mensen die er wonen vast te leggen. Het resultaat bestaat uit meer dan 200 foto’s en overige media. Van muziek voorzien door Jarre. Ter plekke gemaakte field recordings vormen de basis, waardoor je je gedurende de gehele luistertrip in het tropisch regenwoud waant. Bewerkte samples van de stemmen en de zang van lokale bewoners, maken het plaatje compleet. Jarre voegt er subtiele beats en soms spookachtige melodielijnen en sequences aan toe, waardoor hij onmiskenbaar zijn stempel op het eindresultaat weet te drukken en tegelijkertijd die typische sfeer van het tropisch regenwoud weet vast te leggen. Amazônia bestaat uit negen delen, die zich het beste als een geheel laten beluisteren. Jean-Michel Jarre bewijst met dit album opnieuw dat hij op zijn best is als hij buiten zijn comfortzone treedt. Voor de liefhebbers bevat de fysieke release tevens een code waarmee je de plaat in Binaural Sound en als 5.1 mix kunt downloaden.