Ineens is daar het nieuws dat er een nieuw album van dEUS is. Niet aangekondigd en daardoor redelijk verrassend. Want nog geen jaar na het uitbrengen van de vorige plaat. Normaal gesproken zitten er heel wat langere periodes tussen de releases, maar de sessies ten tijde van Keep You Close zijn dusdanig vruchtbaar gebleken dat er flink wat restmateriaal voorhanden is. Qua sfeer pasten die nummers niet op dat album, volgens Tom Barman. Waar Keep You Close bewust homogeniteit uitstraalt, klinkt Following Sea veel minder als een geheel. Hierdoor wordt de diversiteit van dEUS optimaal over het voetlicht gebracht. Op In A Bar Under The Sea experimenteert de zanger voor het eerst met Spoken Word. Een proef die op Following Sea wordt doorgetrokken. In Hidden Wounds erg geslaagd. Barman leest voor en geeft commentaar. Op Quatre Mains toch iets minder succesvol. Ook al is deze eerste Franstalige compositie van de Belgische band qua muziek helemaal in orde. One Thing About Waves en Sirens hadden wellicht nog prima prima gepast op de vorige schijf, maar met composities als Fire Up The Google Beast Algorithm en The Give Up Gene slaan ze duidelijk een andere weg in. Meer verbetenheid. De groove is terug. Het onvoorspelbare komt weer naar de oppervlakte. Crazy About You lijkt een eenvoudig liefdesliedje. Misschien is het dat ook wel, maar ook hier hoor je die typische, ietwat ingehouden swing. Het benadrukt het zomerse van de band. Nothings ademt bijna dezelfde dreigende sfeer uit als Hotellounge op Worst Case Scenario. Dit alles bij elkaar opgeteld, maakt Following Sea eigenlijk nog beter dan haar voorganger. Op zo’n manier mag dEUS deze lijn best voortzetten en over een jaar opnieuw met een nieuwe release komen.