Jon Hopkins is vooral bekend als componist van zowel subtiele als abstracte Elektro. Voorlopig hoogtepunt vormt het vorig jaar uitgebrachte Immunity. Daarnaast timmert hij aan de weg als producer. Mede dankzij de samenwerking met Brian Eno en Coldplay, weet hij daardoor zijn publiek flink uit te breiden. Eind vorig jaar verrast hij met de release van de soundtrack voor de Britse film How I Live Now. Het verhaal van een Amerikaanse jongedame die op het platteland van Engeland terechtkomt en daar uiteindelijk geconfronteerd wordt met de uitbraak van een nucleaire oorlog. Net nadat ze verliefd is geworden op haar neef Edmond, drijft de oorlog hen uit elkaar. Hopkins’ instrumentaaltjes geven de perfecte auditieve ondertiteling bij de beelden. Het gevecht van twee geliefden om in deze surrealistische omgeving weer bij elkaar te komen. Ten behoeve van de aftiteling componeert hij een track waarvoor hij de samenwerking zoekt met Natasha Khan. Beter bekend als Bat For Lashes. Een prachtige combinatie, die ervoor zorgt dat de optelsom uiteindelijk meer is dan de som der delen. De sprookjesachtige vocalen van Khan gedijen prima in het fijnzinnige, elektronische landschap dat Hopkins creëert. Langzaam wordt de spanning opgebouwd. Kristalheldere aanslagen op piano drijven voorzichtig naar de oppervlakte, terwijl Khan het refrein inzet. Haar stem doet in deze setting denken aan een ingetogen versie van Sharon Den Adel van Within Temptation. Muziek die je aan het einde van de film dwingt om in de bioscoop te blijven zitten. Speciaal voor de recente editie van Record Store Day is Garden’s Heart als single uitgebracht. Op vinyl. Uiteraard is die release afgelopen zaterdag aan mijn verzameling toegevoegd.