Ryuichi Sakamoto opereert ondertussen al een aantal decennia op het snijvlak van Pop, Avantgarde, Ambient en Elektro. Daarnaast is hij door de jaren heen verantwoordelijk voor diverse soundtracks zoals The Sheltering Sky, Merry Christmas Mr. Lawrence en vele anderen. Het nieuws dat Sakamoto zijn activiteiten op een laag pitje zet omdat er keelkanker bij hem is geconstateerd, slaat drie jaar geleden in als een bom. Gelukkig is er in 2015 alweer een eerste teken van leven. Als hij de muziek levert voor de film The Revenant. Tevens brengt hij Perpetual uit. Samen met Taylor Deupree en Illuha. Async is de eerste reguliere soloplaat sinds deze ingrijpende gebeurtenis in zijn leven en doet daardoor aan als een beschouwende luistertrip. Sakamoto lijkt alle elementen uit zijn omvangrijke oeuvre opnieuw te verkennen. Leidend tot nieuwe combinaties, die vervolgens sporadisch tot in detail worden ontleed. Geïnspireerd door filmmaker Andrei Tarkovsky. Met treffend pianospel, waarin minimalisme en melodie elkaar ontmoeten. Mistige soundscapes, die een stille en desolate omgeving in klank vastleggen. Hier en daar geeft een repetitief element een voorzichtig ritme aan. Voortbouwend op de experimenten met Fennesz en Alva Noto. Andata bevat prachtig orgelwerk. Repeterende soundscapes domineren op Disintegration. Melancholie en melodie omarmen elkaar in Solari. In Life, life is ook David Sylvian van de partij. Een elektronische pulse genereert een digitale hartslag over ijzige synthesizers, waarna Sylvian het gedicht All This I Dreamt and This I Dream van Arseny Tarkovsky voorleest. Indrukwekkend. Op Async herinterpreteert Sakamoto zijn eigen werk op opzienbarende wijze. Zonder in herhaling te vervallen.