Ryuichi Sakamoto manoeuvreert al sinds jaar en dag tussen de scheidslijnen van Avantgarde, Elektro, Klassiek en Pop. De afgelopen periode lijkt hij terug te keren naar de basis van al zijn composities. De piano. Na eerst de Elektro van Alva Noto opgesierd te hebben met verstilde en trefzekere aanslagen op piano, tourt hij drie jaar geleden door Europa met Jaques Morelenbaum op cello en Judy Kang op viool. Nummers die we kennen van films als Merry Christmas Mr. Lawrence, Babel en The Last Emperor zijn van nieuwe arrangementen voorzien. Eerder al eens vastgelegd in compleet uitgeklede versies met slechts Ryuichi Sakamoto op piano. Dit keer aangevuld met viool en cello. Het voegt nieuwe en subtiele laagjes toe aan de muziek. In Nostalgia domineren de toetsen nog en speelt de viool een bescheiden rol. In Merry Christmas Mr. Lawrence verzorgen viool en cello de melodielijnen, waar die oorspronkelijk vocaal door David Sylvian worden ingevuld. Het resultaat is magistraal te noemen. Uiteraard vooral dankzij de kwaliteit van de oorspronkelijke compositie. Aangekleed of gestript. De basis is goed. Iets dat geldt voor al het werk dat op Three verzameld is. Of we het nu hebben over het materiaal van Babel, High Heels of Death Of A Samurai. Het wordt allemaal meesterlijk vertolkt. De Deluxe Editon bevat een registratie van een optreden van het trio in Hamburg. Illustrerend hoe Sakamoto en zijn muziek een eenheid zijn. Startend met een mooie improvisatie, die overgaat in een nummer dat hij speciaal heeft geschreven naar aanleiding van de verschrikkingen in Fukushima. Op bescheiden wijze leidt hij vervolgens het trio om uiteindelijk aan het eind van de avond op identieke wijze een staande ovatie in ontvangst te nemen.